z uśmiechem muskam
bezkresem zamknięte powietrze
słuchając żarliwie składanych zapewnień
obietnic kołyszących się pośród gruszek na wierzbie
przelicytowana recenzjami
zielonych ludzików
nauka co uczyć się nie chce
a chętnie poucza
każdy z pasją lub przy okazji
szczęścia szuka
rozglądamy się za dobrym spojrzeniem
pachnącym świeżością i ciepłym przytuleniem
gdy słowa się ceni
o uczuciach się nie duka
skończyliśmy – wciąż kończymy
tyle zadań – poszukiwań
tyle chwil – od siebie setki mil
tyle myśli – niech się wpierw namyśli
tyle gestów - na pokaz manifestów?
tyle modlitw – tylko – aż tyle?
ważne w nich, czy kochamy
czy przebaczamy
by miłość z miłością nie pozostała w tyle
certyfikowane przedszkola, szkoły, uczelnie
- kochasz czynnie, czy obserwujesz biernie?
kto liczy dufnie tylko na własne siły
temu Bóg i człowiek przeszkadza – nie jest jemu miły
co się musi w twoim życiu wydarzyć
strata?
zysk?
samotność?
rozstanie po latach?
cios od najbliższych zadany w pysk?
uśmieszkami kamuflowana przewrotność?
choroba?
żałoba?
plugawa mowa?
byś odkryła – duszo dobra – miłości głodna
liczenie na innych
to lokata zmienna
na wieczność niewygodna
gdy przed Stwórcą staniesz swobodna
wiesz, że wszyscy umierają
tylko jak się ta wiedza ma do ciebie?
wszystkie plany – piękne także przemijają
potakując, czy zaprzeczając – pamiętasz o niebie?
życie biegnie życia miedzą
miej na uwadze własne zbawienie
uczynki miłości z łaską Bożą
o tobie prawdę powiedzą
ks. Andrzej Hładki, Koźla, 04.10.2021 A.D.
28 NIEDZIELA ZWYKŁA, ROK B
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ Mt 5,3
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Błogosławieni ubodzy w duchu,
albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA Mk 10, 17-30
Rada dobrowolnego ubóstwa
+ Słowa Ewangelii według Świętego Marka
Gdy Jezus wybierał się w drogę, przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, zaczął Go pytać: «Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?».
Jezus mu rzekł: «Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. Znasz przykazania: „Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę».
On Mu odpowiedział: «Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości».
Wtedy Jezus spojrzał na niego z miłością i rzekł mu: «Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną». Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.
Wówczas Jezus spojrzał dookoła i rzekł do swoich uczniów: «Jak trudno tym, którzy mają dostatki, wejść do królestwa Bożego». Uczniowie przerazili się Jego słowami, lecz Jezus powtórnie im rzekł: «Dzieci, jakże trudno wejść do królestwa Bożego tym, którzy w dostatkach pokładają ufność. Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do królestwa Bożego».
A oni tym bardziej się dziwili i mówili między sobą: «Któż więc może być zbawiony?».
Jezus popatrzył na nich i rzekł: «U ludzi to niemożliwe, ale nie u Boga; bo u Boga wszystko jest możliwe».
Wtedy Piotr zaczął mówić do Niego: «Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą».
Jezus odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam wam: Nikt nie opuszcza domu, braci, sióstr, matki, ojca, dzieci lub pól z powodu Mnie i z powodu Ewangelii, żeby nie otrzymał stokroć więcej teraz, w tym czasie, domów, braci, sióstr, matek, dzieci i pól, wśród prześladowań, a życia wiecznego w czasie przyszłym».
Oto słowo Pańskie.
BOGACTWO JEST TYLKO NARZĘDZIEM
„Bogactwo jest takim narzędziem. Umiesz go używać sprawiedliwie: służy sprawiedliwości. Używa go ktoś niesprawiedliwie: staje się sługą niesprawiedliwości. Z natury bowiem swojej ma ono służyć, ale nie rządzić.
Nie należy zatem winić tego, co samo w sobie będąc bez winy, nie jest ani złe, ani dobre. Winę trzeba przypisywać tylko temu, kto może posłużyć się narzędziem tak źle, jak i dobrze, zgodnie ze swoją wolą. A zdolność tę posiada jedynie rozum ludzki, który może swobodnie osądzać i ma pełną władzę posługiwania się rzeczami użyczonymi człowiekowi. Tak więc nie mienie niszczyć należy, ale raczej namiętności duszy, które nie pozwalają, abyśmy w sposób właściwy posługiwali się tym, co posiadamy. A w ten sposób, stawszy się człowiekiem szlachetnym, będziesz umiał posługiwać się właściwie swoim mieniem. Słowa zatem Chrystusa nakazujące porzucić wszystko, co się posiada, i sprzedać całą swoją majętność, należy rozumieć właśnie w ten sposób, gdyż dotyczyły one wewnętrznego usposobienia duszy.”
KLEMENS ALEKSANDRYJSKI (+ ok. 212). Pisarz grecki. Był wielkim nauczycielem w Aleksandrii. Jego dzieła Protreptyk, Pedagog i Stromateis [Kobierce] stanowią ważny etap rozwoju myśli chrześcijańskiej. Homilia „Który człowiek bogaty może być zbawiony?” porusza problem dobrego używania dóbr materialnych.
[ks. Marek Starowieyski. „Karmię was tym, czym sam żyję. Ojcowie Kościoła komentują niedzielne czytania biblijne rok B”. Wydawnictwo WAM 2014. s. 517]
(grafika/foto)
autor: Nawalescape
(wybór graf. – paulina kucaba)