Rozważania

Rozważanie na XIX NIEDZIELĘ ZWYKŁĄ (ROK B) - 2021

smacznego
zasmakować ze smakiem
Tego co smakiem jest wszystkiego
żyjesz, umierasz, istniejesz dla Niego
ON, a przed Nim lud szemrany
nieopisany – wciąż opisywany
niepoznany – wciąż rozpoznawany
niekochany – wciąż zakochany
podarowany – niedoceniany
ukrzyżowany – niepołamany
posłany – nieprzyjmowany
wciąż wierny
- nawet gdy jesteś pazerny
nieustannie trwający
- mimo, że każdy z nas w miłości ustający
dzielący się sobą
- chociaż wolę być ponad Tobą

wielu jest szemrzących
mało kochających
łatwiej wyrokować jak być powinno
samemu broniąc się nawet przed modlitwą godzinną
ustalamy innym stawki niewolnicze
sobie z naddatkiem policzę
żądamy docenienia
nie znamy współspełnienia

najlepsi z nas lekarze
znamy się nie tylko na katarze
aplikujemy innym recepty na zdrowie
nie daj Boże, gdy ktoś o nas prawdę powie
zacni jesteśmy gospodarze
rozporządzający cudzym jako włodarze
tyle, że po nas zostanie pustka jak po pożarze
najlepiej znamy się na Kościele
mało pomagać, ale gadać wiele
kochamy siebie samych, a między sobą nieprzyjaciele

ucz się pilnie
ćwicz myślenie silnie
milcz chętnie
mów wiernie
szanuj drugiego
docenią pierwszego

uciesz się radością radosnej Kruszyny
co lubi chodzić po płatkach kwiatów bez przyczyny
stając się bliskim w ciele Dzieciny
zbiera chwile w korporale bez winy
przeczysta jest ta prawda
poszukiwana i poszukująca od dawna
kto chleb ze czcią szanuje
ten Eucharystię z wdzięcznością przyjmuje

ks. Andrzej Hładki, Koźla 2021.08.02

 

19 NIEDZIELA ZWYKŁA, ROK B

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ J 6, 51ab
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.

EWANGELIA J 6, 41-51
Chleb żywy, który zstąpił z nieba

+ Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Żydzi szemrali przeciwko Jezusowi, dlatego że powiedział: «Ja jestem chlebem, który z nieba zstąpił». I mówili: «Czyż to nie jest Jezus, syn Józefa, którego ojca i matkę my znamy? Jakżeż może On teraz mówić: Z nieba zstąpiłem».
Jezus rzekł im w odpowiedzi: «Nie szemrajcie między sobą! Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Napisane jest u Proroków: „Oni wszyscy będą uczniami Boga”. Każdy, kto od Ojca usłyszał i przyjął naukę, przyjdzie do Mnie. Nie znaczy to, aby ktokolwiek widział Ojca; jedynie Ten, który jest od Boga, widział Ojca. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, ma życie wieczne.
Ja jestem chlebem życia. Ojcowie wasi jedli mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go je, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje Ciało, wydane za życie świata».

Oto słowo Pańskie.

KTO KOCHA, KTO ŁAKNIE, KTO PRAGNIE – ZROZUMIE
„Nie szemrajcie między sobą” (J 6, 43nn). To znaczy: Wiem, dlaczego nie jesteście głodni, bo tego chleba nie pojmujecie ani go nie szukacie. „Nie szemrajcie między sobą. Nikt nie może przyjść do Mnie, jeśli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał”. Wielkie zalecenie łaski! Nikt nie przychodzi, o ile nie jest pociągnięty. Kogo ciągnie, a kogo nie pociąga, dlaczego jednego pociąga, a drugiego nie pociąga, nie chciej o tym sądzić, jeżeli nie chcesz się pomylić. Przyjmij raz na zawsze i zrozum: Nie jesteś jeszcze pociągnięty, módl się, aby cię pociągnięto. Co mówimy, bracia? Jeśli jesteśmy pociągnięci do Chrystusa, czy więc nie wbrew swej woli wierzymy? Czy zatem nie używa się gwałtu, nie podnieca woli? Do kościoła może każdy wejść wbrew swej woli; choćby nie chciał, może przystąpić do ołtarza; pomimo swej woli może przyjąć sakramenty; jednakże nie może uwierzyć, jeśli nie zechce...
Skoro usłyszysz: „Nikt nie przychodzi do Mnie, jeśli go Ojciec nie pociągnie”, nie myśl, że wbrew swej woli jesteś ciągnięty, bo duch jest pociągany, i to miłością. Nie powinniśmy się obawiać, że ludzie, którzy nad tymi słowami się zastanawiają i od pojmowania rzeczy szczególnie Boskich bardzo są dalecy, może skarcą nas za te ewangeliczne słowa w Pismach Świętych i powiedzą: Czyż wierzę ze swej woli, skoro mnie pociąga? A ja mówię: Mało, że wola cię pociąga, bo i pożądanie cię ciągnie. „Rozkoszuj się w Panu, a da ci to, czego pożąda twe serce” (Ps 36, 4). Jest jakieś pożądanie ciała, dla którego jest słodki chleb niebiański. Wreszcie skoro poeta mógł powiedzieć: „Każdego pociąga to, co przyjemność mu sprawia” (Wergiliusz, Ed. 2, 62), zatem nie konieczność, ale pożądanie, nie obowiązek, ale przyjemność, to czyż o wiele bardziej nie powinniśmy mówić, że ten człowiek jest pociągany do Chrystusa, który rozkoszuje się prawdą, rozkoszuje się szczęściem, rozkoszuje się sprawiedliwością, rozkoszuje się życiem wiecznym, a tym wszystkim jest Chrystus? Czy więc zmysły ciała mają swoje przyjemności, a duch jest pozbawiony tego, co mu sprawia przyjemność? Jeśli duch nie ma tego, co mu jest miłe, to dlaczego powiedziano: „Synowie człowieczy w cieniu skrzydeł Twoich nadzieję mieć będą. Będą upojeni obfitością domu Twego i strumieniem rozkoszy Twojej napoisz ich, albowiem u Ciebie jest zdrój życia, a w światłości Twojej będziemy oglądać światłość” (Ps 35, 8). Daj mi kochającego, a pojmie, co mówię. Daj mi pragnącego, daj zgłodniałego, daj pielgrzymującego na tym pustkowiu i spragnionego, i wzdychającego za źródłem wiecznej ojczyzny, a zrozumie, co mówię. Jeśli zaś zwracam się do zimnego, to nie wie, co mówię. Takimi byli ci, którzy szemrali pomiędzy sobą...”

AUGUSTYN, ŚW. (354–430). Pisarz łaciński. Doktor Kościoła. Największy teolog starożytności chrześcijańskich. Pochodził z Afryki, otrzymał wykształcenie retoryczne. Po burzliwej młodości nawrócił się w Mediolanie pod wpływem św. Ambrożego. Powrócił do Afryki, gdzie został biskupem w Hipponie i stał się przywódcą episkopatu afrykańskiego. Napisał bardzo wiele dzieł. Odegrał ważną rolę w formowaniu teologii Trójcy św., łaski, sakramentów, teologii historii, egzegezy. Jego mowy uderzają pięknem i prostotą. Wywarł i wywiera dotąd wielki wpływ na myśl europejską.

[ks. Marek Starowieyski. „Karmię was tym, czym sam żyję. Ojcowie Kościoła komentują niedzielne czytania biblijne rok B”. Wydawnictwo WAM 2014. s. 422n]

(grafika/foto)
autor: BilliTheCat

 

 

© Kartka z liturgii. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Odwiedza nas 58 gości oraz 0 użytkowników.