chwile trwają tylko przez chwilę
dobre wystarczą na dłużej
złe ucinaj i skracaj
w drodze życia do nich nie wracaj
są ludzie, których dnie podobne do nocy
lubiący komentować
innych – diagnozować
entuzjazmem życia dawaj odpór niemocy
nauczony i uczący się co to znaczy kochać
życiem delektuj się spokojnie bez przemocy
daj oddech sobie i innym – każdy potrzebuje pomocy
rozgartując zaspy śnieżnych myśli
w skąpanym słońcem sercu
zaśpiewają ptaki szukające lądu
w duszy poczerniałej od natarczywości grzechu
chcę odpocząć przy tobie
niczego nie udowadniając wam ani sobie
myśleć, milczeć, słuchać, kochać bez pośpiechu
kto patrzy z miłością
zerka spojrzeniem z tęsknotą
dobrocią kojącą w uśmiechu
ten nie marszczy brwi
bo inni są źli
nie traktuje człowieka jako zawalidrogę
zapytam się obecnością
jak przebyć drogę
w której i tobie pomogę
tylko wtedy
gdy nie masz gotowych odpowiedzi
zamienisz się w nasłuchiwanie
na szept, który słyszą
wiedzący czym jest oczekiwanie
***
„dobry czas”
każdy czas jest dobry
by być dobrym
na 3 Niedzielę zwykłą w ciągu roku – Rok B
ks. Andrzej Hładki, Koźla 2021-01-21
3 NIEDZIELA ZWYKŁA, ROK B
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ Mk 1, 15
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Bliskie jest królestwo Boże.
Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA Mk 1, 14-20
Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię
+ Słowa Ewangelii według Świętego Marka
Gdy Jan został uwięziony, przyszedł Jezus do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: «Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!».
Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. Jezus rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi». A natychmiast, porzuciwszy sieci, poszli za Nim.
Idąc nieco dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza i brata jego, Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci. Zaraz ich powołał, a oni zostawiwszy ojca swego, Zebedeusza, razem z najemnikami w łodzi, poszli za Nim.
Oto słowo Pańskie.
APOSTOŁOWIE NAUCZALI MOCĄ BOŻĄ
„Dla każdego, kto potrafi rozsądnie i roztropnie zastanowić się nad sprawą apostołów Jezusa, jest rzeczą oczywistą, że nauczali oni chrześcijańską mocą Bożą i skutecznie zwracali ludzi ku Słowu Bożemu: nie posiadali bowiem wrodzonej siły wysłowienia się i nie znali przepisów wymowy zgodnych ze sztuką dialektyki i retoryki greckiej, która potrafi zdobywać sobie słuchaczy. Sądzę, że gdyby Jezus wybrał sobie ludzi uchodzących wśród tłumu za mędrców, którzy by potrafili rozprawiać i przemawiać tak, jak to się podoba pospólstwu, i gdyby posłużyli się nimi jako nauczycielami swojej nauki, to można by słusznie podejrzewać, że naucza podobnie jak filozofowie, twórcy szkół filozoficznych: w takiej sytuacji nie spełniłaby się zapowiedź o tym, że Jego nauka jest nauką Bożą, albowiem Jego mowa i nauki zawierałyby się w przekonywających argumentach mądrości opartych na sztuce wymowy, a wiara nasza, tak jak wiara z nauki filozofów, tkwiłaby w „mądrości ludzkiej”, a nie „w mocy Boga” (1 Kor 2, 5).
Któż jednak patrząc na rybaków i celników – którzy nie posiadając podstawowego wykształcenia [tak piszą o nich autorzy Ewangelii, a Celsus w tym względzie wierzy w prawdę słów o braku wykształcenia apostołów], śmiało mówili o wierze w Jezusa nie tylko do Żydów, ale również głosili Go wśród pozostałych narodów i zdobywali uznanie – nie zastanowiłby się, skąd oni zdobywali umiejętności przekonywania?
Sztuka ta nie była wcale podobna do retoryki, znanej szerokim warstwom. Czyż nie musi każdy przyznać, że dzięki jakiejś Boskiej potędze spełnił Jezus w swych uczniach to, co zapowiedział: „Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi” (Mt 4, 19)?”
ORYGENES (158–254). Pisarz grecki. Wielki egzegeta i genialny teolog aleksandryjski. Swymi pracami filologicznymi położył podwaliny pod egzegezę. Komentował Pismo św. w popularnych homiliach i uczonych komentarzach. Położył podwaliny pod teologię dogmatyczną (O zasadach), zwalczał pogan (Przeciw Celsusowi), pisał dzieła ascetyczne. Większość jego dzieł uległa zniszczeniu w późniejszych sporach dotyczących nie zawsze dobrze zrozumiałych treści dogmatycznych.
[ks. Marek Starowieyski. „Karmię was tym, czym sam żyję. Ojcowie Kościoła komentują niedzielne czytania biblijne rok B”. Wydawnictwo WAM 2014. s. 252n]
(grafika/foto) - autor: geralt
całość opracował ks. Andrzej Hładki