jestem poddany chwili
co podnosi w niebo i za chwilę rzuca w otchłani
i wtedy jesteśmy dla siebie mili?
dzień utkany tęsknotami
zawiłościami pytań
przemilczanych, tych za nami
wyłaniających się namiętnie
majakami poszukiwań przed nami
wszyscy jesteśmy złoczyńcami
z aureolą łaski
krzyża blaskiem
pogubieni w cwaniactwie
uwikłani w samousprawiedliwienia matactwie
znalezieni w tej chwili miłosierdzia godzinie
zafascynowani przebaczeniem, które nie minie
mówisz, że różnie jest z wiarą
pachnie nocy zmorą
odpowiedź tych, którzy niebo trwonią
mówisz, że przestałaś wierzyć
a kiedy zaczęłaś?
by się Bogu powierzyć...
mówisz, że życie jest trudne
a my dla siebie jesteśmy łatwi?
pośród narzekań prowadząc życie nudne
mówię tobie, że z wiarą jest bardzo dobrze
różnie bywa z naszym jej praktykowaniem mądrze
zacznij wierzyć ufając Bogu żywemu
On jest obecny, udzielający się szczodrze
zakochany i oddany człowiekowi całemu
zadaniem księdza nie jest zabawiać
lecz pomóc zbawiać
na 34 Niedzielę zwykłą - Rok C - Chrystusa Króla
ks. Andrzej Hładki. Zielona Góra - Drzonków. 2022.11.16-17
UROCZYSTOŚĆ JEZUA CHRYSTUSA,
KRÓLA WSZECHŚWIATA, ROK C
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ Por. Mk 11, 9c. 10a
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie.
Błogosławione Jego królestwo, które nadchodzi.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA Łk 23, 35-43
Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa
+ Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem».
Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie».
Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski».
Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas».
Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił».
I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa».
Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze mną w raju».
Oto słowo Pańskie.
DOBROCZYNNE DZIAŁANIE KRZYŻA
„Chcesz poznać dobroczynne działanie krzyża? Dziś nam otworzył raj przez przeszło pięć tysięcy lat zamknięty. W tym bowiem dniu, w tej godzinie wprowadził tam Bóg łotra, spełniając swe miłosierne uczynki: jeden, że otworzył raj, drugi zaś, że wprowadził tam łotra. Dziś oddał nam dawną ojczyznę, dziś zaprowadził nas do rodzinnego miasta i użyczył łaskawie domu wspólnej naturze ludzi, mówiąc: „Dziś ze Mną będziesz w raju” (Łk 23, 43n).
Co mówisz? Jesteś ukrzyżowany i gwoździami przybity, a obiecujesz raj? Tak – rzecze – abyś na krzyżu poznał moją moc! Ponieważ jednak rzecz była smutna, chcąc, byś nie zwracał uwagi na krzyż, lecz byś poznał moc Ukrzyżowanego, na krzyżu spełnia się ten cud, który najbardziej ukazuje Jego siłę. Albowiem nie wtedy, gdy wskrzesił zmarłego, gdy zganił morze i wiatry, gdy wypędzał demony, ale gdy był ukrzyżowany, przybity gwoździami, znieważony, oplwany i wyszydzany, potrafił zmienić nieprawy sposób myślenia łotra, abyś ujrzał z dwóch stron Jego potęgę. Poruszył bowiem całe stworzenie, skały rozerwał, lecz także przyciągnął do siebie i uczcił duszę łotra od skał twardszą: „Dziś bowiem – rzekł – ze Mną będziesz w raju”.
A przecież cherubiny strzegły raju? Tak, ale On jest Panem i cherubinów. Miecz ognisty tam się obraca? Ale On ma władzę i nad ogniem, i nad piekłem, i nad życiem, i nad śmiercią. I choć żaden król nie zniósłby tego, aby łotra lub kogoś innego z niewolników obok siebie posadzić i tak wprowadzić do miasta, to jednak Chrystus tak postąpił: wkraczając do świętej ojczyzny, wprowadza z sobą łotra, nie depcząc przez to raju ani go nie hańbiąc stopami łotra, lecz raczej zaszczycając raj. Zaszczyt to bowiem dla raju mieć takiego Pana, który nawet łotra może uczynić godnym rajskich szczęśliwości.”
JAN CHRYZOSTOM [ZŁOTOUSTY], ŚW. (ok. 350–407). Pisarz grecki. Doktor Kościoła. Był największym mówcą Wschodu chrześcijańskiego, stąd jego przydomek „Złotousty”. Otrzymał doskonałe wykształcenie retoryczne u poganina Libaniosa, następnie, po pobycie na pustyni, został kapłanem i kaznodzieją w Antiochii, gdzie zdobył sławę świetnego mówcy. Wiele mów to komentarze do ksiąg ST i NT (listy Pawłowe). Tam powstał dialog „O kapłaństwie”. Dzięki sławie mówcy został powołany na arcybiskupa Konstantynopola, gdzie naraziwszy się dworowi cesarskiemu, został skazany na wygnanie. Przepędzany z miejsca na miejsce, chory, umarł z wycieńczenia ze słowami „Bogu za wszystko dzięki”.
[zob. ks. Marek Starowieyski. „Karmię was tym, czym sam żyję. Ojcowie Kościoła komentują niedzielne czytania biblijne rok C”. Wydawnictwo WAM 2015. s. 595]
(grafika/foto) - autor: jplenio
grafikę wybrała: paulina kucaba
całość opracował ks. Andrzej Hładki