Aktualności

O co chodzi z wypominkami, odpustami za zmarłych?

2 listopada - Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych (Dzień Zaduszny)

„Dusze w czyśćcu oczyszczają się poprzez cierpienie. Same dla siebie już nic zrobić nie mogą. W Dzienniczku św. s. Faustyny czytamy: „Te dusze modlą się bardzo gorąco, ale bez skutku dla siebie, my tylko możemy im przyjść z pomocą” (Dz. 20). Dusze czyśćcowe są jak żebracy, którzy błagają nas o „jałmużnę ducha”. Trudno jest nam usłyszeć ich wołanie o pomoc, a często nawet uwierzyć w ich istnienie – w to, że nadal żyją, choć już w innej rzeczywistości.” [przeczyta więcej: http://prasa.wiara.pl/doc/1011253.Jak-pomagac-duszom-czysccowym ]

Dlaczego do wypisywanych imion, które wymieniamy w modlitwie, dołącza się ofiarę pieniężną jako istotny element modlitwy?

2 Księga Machabejska 12, 32-46 Zwycięstwo nad Gorgiaszem

32 Po święcie zwanym Pięćdziesiątnicą wyruszyli przeciwko Gorgiaszowi, dowódcy Idumei. 33 Wystąpił on z trzema tysiącami piechoty i czterystu jeźdźcami.34  W walce, która się wywiązała, padło niewielu Żydów. 35 Niejaki Dozyteusz, jeden z jeźdźców Bakenora,K człowiek niezwykle silny, pochwycił Gorgiasza i trzymając za płaszcz ciągnął go silnie, chcąc żywcem ująć zbrodniarza, wtedy jeden z jeźdźców trackich rzucił się na niego i odciął mu ramię. I tak uszedł Gorgiasz do Marisy. 36 Jednakże oddział Ezdrina walczył zbyt długo i był wyczerpany. Wówczas Juda wzywał Pana, aby był im sprzymierzeńcem i przewodnikiem w bitwie. 37 Po czym wśród [śpiewu] hymnów w języku ojców rzucił okrzyk bojowy i niespodziewanie uderzył na ludzi Gorgiasza, zmuszając ich do ucieczki.

Złożenie ofiary za zmarłych

38 Następnie zgromadził Juda wojsko i przybył do miasta Odollam. Ponieważ nastał właśnie siódmy dzień [tygodnia], wedle zwyczaju oczyścili się i święcili tam szabat. 39 Następnego dnia poszli ludzie Judy, aby zebrać ciała poległych i pochować je obok ich rodzin w grobach przodków, albowiem był już najwyższy czas po temu. 40 Pod szatami wszystkich zmarłych znaleźli pochodzące z Jamnii przedmioty poświęcone bóstwom, czego zabrania Żydom Prawo. Dla wszystkich było rzeczą oczywistą, że to przewinienie stało się przyczyną ich śmierci. 41 Wszyscy więc chwalili Pana, sprawiedliwego sędziego, który ujawnia rzeczy ukryte. 42 Potem zaczęli się modlić i prosili, aby nie pamiętał już o popełnionym grzechu. Szlachetny Juda napomniał lud, by wystrzegali się grzechu, mając przed oczyma to, co nastąpiło z powodu grzechu poległych.43  Zarządził składkę wśród żołnierzy i posłał do Jerozolimy dwa tysiące srebrnych drachm, aby złożono ofiarę za grzech. Postąpił szlachetnie i godnie — z myślą o zmartwychwstaniu [poległych]. 44 Gdyby bowiem nie oczekiwał zmartwychwstania poległych, modlitwa za zmarłych byłaby rzeczą zbyteczną i niewłaściwą. 45 Jeżeli jednak wierzył, że tym, którzy pobożnie zasnęli, przeznaczona jest przepiękna nagroda, 46 była to myśl święta i pobożna. Dlatego też zatroszczył się o przebłagalną ofiarę za zmarłych, aby byli od grzechów uwolnieni.

* 43-45. Ważne opowiadanie Autora świadczy o głębokiej wierze Judy i ówczesnych Żydów w zmartwychwstanie człowieka. Rzecz jasna, nie była to jeszcze nauka dzisiejszej teologii, bo nie znali Żydzi ścisłego rozróżnienia między duszą i ciałem. Wierzyli, że człowiek po śmierci schodzi do „krainy śmierci” — Szeolu i tam bytuje jako mara, ale kiedyś zmartwychwstanie do życia (7,9). Nawet dla grzeszników można wybłagać u Boga przebaczenie przez modlitwę i ofiary. Juda zarządza więc składkę, aby kapłani w Jerozolimie złożyli ofiarę przebłagalną, by Bóg odpuścił tym, którzy zeszli ze świata w grzechu i w ten tylko sposób mogą zostać od grzechu uwolnieni (apolythenai), co pozwoli im kiedyś zmartwychwstać. Autor, pochwalając czyn Judy, polemizuje równocześnie z tymi, którzy nie wierzą w możliwość zmartwychwstania. Nauka Kościoła o czyśćcu i praktyka modlitw za zmarłych znajduje tu swoje potwierdzenie.

(tekst Pisma Świętego i komentarz pochodzą z Biblii Poznańskiej)

„Wypominki – wspominając naszych bliskich zmarłych, dobroczyńców, nauczycieli, duszpasterzy, obrońców Ojczyzny, wypisujemy na wyłożonych kartkach wyraźnie ich imiona, składamy ofiarę jako wyraz naszego poświęcenia i troski, by modlitwa była zanoszona w Kościele „za dusze, które są w ręku Boga”.

„Kalendarz Liturgiczny Diecezji Zielonogórsko – Gorzowskiej. Rok Pański 2017” s. 226

Odpusty za zmarłych – Modlitwy za wiernych zmarłych

(WO nad. 29)

  • 1. Odpustu zupełnego, który można ofiarować jedynie za dusze w czyśćcu cierpiące, udziela się wiernemu, który:
  1. w poszczególne dni od 1 do 8 listopada pobożnie nawiedzi cmentarz i pomodli się choćby tylko w myśli za zmarłych;
  2. we Wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych – Dzień Zaduszny (lub za zgodą ordynariusza w niedzielę poprzedzającą albo następującą względnie w uroczystość Wszystkich Świętych) nabożnie nawiedzi kościół lub kaplicę i odmówi tam „Ojcze nasz” i „Wierzę”.

Powyższe odpusty zyskuje się pod stałymi warunkami. Stałe warunki, które trzeba zawsze wypełnić: spowiedź święta (stan łaski uświęcającej), Komunia eucharystyczna i modlitwa w intencjach podanych przez Ojca Świętego.

„Kalendarz Liturgiczny Diecezji Zielonogórsko – Gorzowskiej. Rok Pański 2017” s. 230

ks. Andrzej Hładki

foto: aitoff

© Kartka z liturgii. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Odwiedza nas 216 gości oraz 0 użytkowników.